fredag 31 december 2010

Biljetthäfte

Igår var det min tur att blogga Tips och Trix hos Pysseltagen. Jag visade hur jag knåpade ihop ett biljetthäfte, och så klart vill jag ju visa i min blogg oxå :)

Så håll till godo:

1.

 Jag började med att skära till en bit cardstock, 11 x 4 tum. Denna biten ska vara till omslaget.


2.
 Sen skårade/bigade jag biten på mitten, 5,5 tum.


3.
 Nu har jag vikt den dubbel där jag skårade/bigade.


4.
Nu ska vi skåra/biga igen.

Jag lägger den sidan där jag vikt pappret till höger och skårar/bigar vid 4 och 3/4 tum.


5.
 Då ska det hela se ut så här!

Nu kan vi lägga omslaget åt sidan en liten stund, för nu ska vi börja med biljetterna.


6.
 Jag har skurit till 4 st vita cardstockbitar i storleken 3½ x 5 och 1/4 tum. Det skulle säkert funka med vissa mönstrade papper oxå...


7.
 Jag börjar med att skära ett snitt på mitten av bitarna, men INTE hela vägen ut till kanten. Jag stannar ca 1 cm innan vänstra kanten.


8.
Om ni tittar noga på bilden så ser ni att jag på två ställen har perforerat pappret. Jag har ett perforeringsblad till min skärmaskin, men det går lika bra med linjal och ett perforeringsverktyg som säljs i tygaffären för ett par tior.


9.
 Jag plockar fram min Crop-a-dile och gör hål runt alla biljetternas fyra sidor.

Nu är själva biljetterna klara!


10.
Det finns ju massa fina stämplar som är gjorda för biljetter, men jag har inga såna...

Men inte sjutton är det roligt med tomma biljetter heller! Så jag plockar fram några favoritstämplar från Rox Stamps och stämplar upp biljetterna.


11.
Nu är det dax att fästa biljetterna i omslaget vi gjorde tidigare.

Jag sätter lite dubbelhäftande tejp på kanten längst till vänster på biljettarket (på baksidan) och fäster det nästan ända in till vikningen på vänstersidan.

Prova att vika ner den lilla kanten så du ser att perforeringen inte hamnar innanför vikningen.


12.
 Nu har jag fäst alla mina ark ovanpå varandra.

Som ni ser har jag lämnat vissa biljetter helt vita för att kunna matcha dem bättre med alstret som de ska sitta på, men vissa ville jag ha lite färg på så där har jag lekt med olika Mister.


13.
Nu har jag limmat fast kanten innanför bigningen så att biljetterna sitter fast i ryggen på själva häftet. Hoppas ni fattar vad jag menar?


14.
 Jag ville dekorera den bigade kanten på utsidan och även försäkra mig om att biljetterna sitter fast ordentligt så jag mäter ut vart jag vill ha två hål...

15.
 ... och i hålen sätter jag två öljetter!!


16.
Och så här blev det färdiga häftet!!! En kul present att ge bort till någon pysslig kompis kanske?


Ni har väl  inte missat de läckra chipboard-sakerna som Inger tagit hem? Om ni har det måste ni genast in och kolla, hur mycket läckert som helst!! Bland annat finns denna söta fågel med tillhörande holk.

Taket har jag dekorerat med tissue-tape och själva holken är infärgad med Black Soot och så ett tjockt lager med Crackle Accent ovanpå. Fågeln har jag gnuggat med Aged Mahogny och så strösslat över lite glitter. Underbart eller hur??!!



 Några pluttar med en Paper Pen för att dekorera ytterligare...



Biljetterna som fanns på pappret har jag förhöjt med lack. På den översta har jag använt Crackle Accent, på den i mitten Glossy Accent och på den nedersta Sepia Accent.



Bokstäverna är självhäftande foambokstäver och jag har blingat till dem med Smooch ovan på för att få dem att skimra så läckert.



En nyckel-charm i ett sidenband fick bli den sista dekorationen.

Det här var ett riktigt roligt projekt som jag helt klart kommer att göra om fler gånger. Man kan ju variera biljetterna i det oändliga och även göra presentkort eller små målarböcker. Hoppas ni gillade det oxå!

Hoppas ni får en härlig nyårsafton, så ses vi nästa är!!

2 kommentarer:

  1. Attans så tjusigt, borde man ju kunna göra som ett present häfte, fattar du vad jag menar? typ hemma gjorda present kort alltså.

    SvaraRadera
  2. Men oj, vilken bra idé och vad fint det blev! Jättefint! Det riktigt kliar i pysselfingrarna!

    SvaraRadera