fredag 2 november 2012

Fin färg på kinderna

Idag delar jag med mig av ett tips som jag fick lära mig supertidigt i min pysselkarriär och som jag har hållit fast vid.

Nämligen hur man får fin färg på kinderna på sitt färglagda motiv.



I mitt exempel har jag stämplat på akvarellpapper och färglagt med akvarellpennor men den här tekniken funkar hur bra som helst oavsett vad du färglagt med och vilket papper du använt.

Jag har stämplat en söt sjöjungfru från Magnolia och den ena har jag färglagt ansiktet på och den andra har jag lämnat vit så ni ska se effekten bättre.

Jag använder torrchalks och setet som jag har har jag haft i många år och den rosa är långt ifrån slut ännu :)

Jag har köpt en pensel (ingen speciellt lyxig kvalitét) i storlek 12 som jag sen klippt av så den blivit stubbig och bara någon halvcentimeter återstår av stråna.



 Jag tar penseln och tar upp chalk med cirklande rörelser.



 Jag tar på ganska mycket färg.



 Sen borstar jag på färgen i cirklar på kinden där jag vill att hon ska få fina rosor.



 Voila!!! Som ni ser får man fina runda kinder utan vassa kanter.

Blir det för svagt är det bara att ta på mer färg i penseln och jobba vidare tills man är nöjd. Får du på för mycket så gnugga lätt med fingret över så mattas färgen av lite grann.



 Nu över till det färglagda motivet. Jag har bara gjort ena sidan så ni kan se skillnaden och hur fint det blir.



Jag gör aldrig kinderna innan jag har färglagt själva motivet, det här är bara ett litet test för att ni lättare ska kunna se resultatet.


Så klart går det ju alldeles utmärkt att använda den här tekniken till fler saker, bland annat händer det att jag använder den blågrå eller svarta för att göra en skugga under motivet just vid fötterna, eller den gula runt överdelen för att få lite fin bakgrund som lyfter fram motivet.



Det var mitt lilla tips för idag!!


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vet att det inte gäller detta inlägget men jag är så imponerad av ditt arbete så jag tänkte det var störst chans att få ett svar om jag skriver på ditt mest nya inlägg.
    Jag har kikat på din video till inlägget: Tips och Trix-torsdag - Jag har gjort mitt eget album!.
    Helt otroligt!!

    Dock är jag en relativt ny scrappare och skulle verkligen uppskatta om jag som komplement till videon- som går ganska snabbt- kanske kan få en snabb, enkel beskrivning i text också?
    Det ser väldigt enkelt ut och skulle jag få till det så kommer jag aldrig att köpa ett album igen!

    Jag undrar också vad det är för lim som du smetar ut så smidigt?
    Plastfickorna du använde, var kommer de ifrån? Och skruvarna antar jag att man kan köpa i vilken välsorterad scrapbookingbutik som helst?

    Jättetacksam för svar och för att du gör så fina saker som man kan lära sig av och själv göra! Blir det enklare så maila om du känner för det;
    Wowsan@yahoo.com

    Tack för inspiration och motivation! :) :) :)
    /Sara

    SvaraRadera